İthalat-İhracat Yapan Şirketler için Pazarlama Stratejileri

İthalat-İhracat Yapan Şirketler için Pazarlama Stratejileri

İthalat-İhracat işi, küresel doğası gereği yerel işletmelerden daha karmaşık bir yapıya sahiptir ve özel bir pazarlama stratejisi gerektirir. Pazarlama stratejisi temelde işinizin başarılı bir biçimde tanıtılması ve öne çıkarılması için gerekli olan bilgiyi sağlayan kâğıda dökülmüş bir plandır. Bu planın ne uzunlukta olacağıyla ilgili kesin bir kural olmasa da; ne kadar kapsamlı olursa, gerekli tüm bilgiyi içermesi o kadar muhtemel olacaktır. Bu planların temel olarak 1 senelik bir zaman dilimini kapsaması önerilir. Zira bu süre, sizin uzun vadeli hedeflerinize ulaşmanızı sağlayacak kadar uzun; ancak koşullar değiştiğinde hamle yapabilme esnekliğine imkân verecek kadar kısadır.

Kimileri iş stratejisi geliştirme sürecini gereksiz bir külfet olarak görse de, işinizin başarıya ulaşması için çok büyük bir öneme sahiptir. Bu sebeple strateji oluşturma sürecinden bahsetmeden önce, ithalat-ihracat için pazarlama stratejilerinin ne kadar hayati bir role sahip olduğuna bir göz atalım:

 

İthalat-İhracat için Pazarlama Stratejilerinin Önemi

  1. Odağınızı korumanıza yardımcı olur.

Gelişigüzel bir pazarlama yaklaşımı izlemektense, bir plana dayalı olarak çalışmak odağınızı korumanızı kolaylaştırır. Şirketteki herkes bir hedefe yönelik çalışırsa, başarılı olma olasılığı yükselecektir. Ayrıca her bir ekip üyesi genel şirket hedefini anlamış olacağı için daha doğru kararlar alacaklardır.

  1. Büyük resmi görmenizi sağlar. 

Yeni başlayanlar için ithalat-ihracat işi özellikle zordur. Çünkü tamamen yabancısı oldukları bir ülkeyle iletişim kurmalarını ve tanımadıkları topraklardan geçmelerini gerektirir. Yolda bir engelle karşılaştığınızda vazgeçmek oldukça kolaydır. Ancak pazarlama stratejiniz size büyük resmi sürekli hatırlatır ve hayal kırıklıklarıyla başa çıkmanız için sizi hazırlar. Size büyük hedefinize giden yolun neresinde olduğunuzu gösterir ve devam edebilmeniz için sizi cesaretlendirir.

  1. Temel bir yapı taşı işlevi görür.

Oldukça uzun zaman alan bir girişim olsa da, hazırlayacağınız ilk pazarlama stratejisi, ondan sonrakiler için bir temel oluşturacak ve sonrasında bir daha sıfırdan plan yapmanız gerekmeyecektir. Bunun yerine, ilk hazırladığınız pazarlama stratejisi üzerinde periyodik olarak ufak düzenlemeler ve gerekli değişiklikleri yaparak yolunuza devam edebilirsiniz.

  1. Yatırım Getirisini hesaplamanızı mümkün kılar.

Bir pazarlama stratejisi oluşturmak ve buna uygun olarak hareket etmek, harcamaları takip etmenizi ve çabanızın değerini ölçmenizi mümkün kılar. Bir plana dayana olarak çalışmak, pazarlama harcamalarının bütçelendirilmesini kolaylaştırır; daha efektif nakit akışı yönetimini ve harcama kontrolünü sağlar. Bu şekilde detaylı kayıt tutulması, seçtiğiniz yöntemin başarısını belirlemek için periyodik değerlendirmeler yapmanıza yardımcı olur. Böylece fonların üretken olmayan süreçlerle israf edilmesi önlenebilir.

  1. Uygun kaynak dağıtımına katkı sağlar.

Başarılı bir pazarlama kampanyası yürütmenizin önündeki en büyük engellerden biri yetersiz fonlardır. Birçok şirket, tamamlayamayacakları bir pazarlama sürecine başladığı için başarısızlığa uğrayabilir. İyi yapılandırılmış bir pazarlama planıyla çalışırken, bundan kaçınmak oldukça kolaydır. Finansal kapasiteye dayandırılmış bir plan, kaynakları en başarılı olarak kullanılabileceği alana yönlendirmenizi sağlar. Böylece en sonunda planlanmış tüm hedeflere ulaşmanız sağlanabilir.

 

Etkili bir Pazarlama Stratejisi Oluşturmanın Adımları

Birçok girişimci pazarlama stratejisi oluşturma konseptini ürkütücü bulur. İlk etapta çok teknik bir konu gibi görünse de, doğru prosedürü takip ederek ithalat-ihracat ürünlerinin pazarlanması için bir plan geliştirebilirsiniz. Adım adım incelemek gerekirse:

  1. İşinizi anlayın. 

Hedef pazarlara ulaşmaya çalışmadan önce, iş modelinizi tamamen anlamanız gereklidir. Ne çeşit bir iş yürütüyorsunuz? Ne tür ürün ve servisler satmaya niyetiniz var? Hedef pazarınız nedir? Şirketiniz şahıs şirketi mi, ortaklık mı yoksa farklı bir yapıya sahip?

Bir sonraki adımınız, yeteneklerinizi, güçlü ve güçsüz yönlerinizi değerlenmek olmalıdır. Bu noktada, finansal kapasitenizi, çeşitli alanlardaki tecrübenizi ve işinizin büyümesini engelleyebilecek tehditleri incelemeniz gerekmektedir.  Şu anda nerede olduğunuzun ve bir sene sonra nerede olmak istediğinizin bir resmini çıkarmak önemli bir ilk adımdır. Sahip olduğunuz kaynakları hesaplamak, neyi başarıp neyi başaramayacağınızı belirlemede size yardımcı olacaktır.

  1. Pazar araştırması yapın.

Bir pazarlama stratejisi oluşturmaya başlamadan önce hedef pazarınız üzerine düşünmeniz gereklidir. İdeal müşteriniz kimdir? Lokasyon, yaş, cinsiyet, kültürel altyapı ve davranışsal özellikler açısından hedef kitlenizi belirlemeniz önemlidir. İthalat-İhracat için bu adım genelde en karmaşık olanıdır. Çünkü çok farklı milletlerden insanlarla muhatap olmanız gerekecektir. Farklı bir dil konuşuyor ya da sizinkinden tamamen farklı bir kültüre sahip olabilirler. Ayrıca, hedef pazar belirlerken pazar büyüklüğü ve büyüme potansiyelinin yanında, ülkelerin siyasi durumlarını da göz önünde bulundurmanız gerekmektedir. 

  1. Pazardaki rekabeti analiz edin.

 Pazarlama kararları pazardaki rekabetten büyük oranda etkilenir. Ancak sizin yaptığınız işin tamamen aynısını yapan farklı iş modellerinin varlığıyla gözünüzü korkutmak yerine, kendinizi onlardan farklı kılacak yollar aramalısınız. Bunu yapmanın en kolay yolu da rakipleriniz hakkında mümkün olabildiğince çok bilgi edinmektir.

Sunmayı planladığınız ürün/hizmetleri rakiplerinizin ürün ve hizmetleriyle kıyaslamanız ve artı-eksi yönlerini açıkça ortaya koymanız gerekmektedir. Böylece rekabetin daha yoğun ve rakiplerinizin sizden daha iyi olabileceği pazarları önceden görerek bu doğrultuda bir strateji belirleyebilirsiniz.

  1. Hedefler koyun.

 Şimdi gerekli bütün verileri topladığınıza göre pazarlama hedeflerinizi belirleyebilirsiniz. Bir senenin sonunda tam olarak ulaşmak istediğiniz nokta nedir? Satış hacminiz ve kar hedefiniz nedir?

Eğer işe yeni başladıysanız, bir referans noktanız olmadığından hedef koymak sizin için biraz daha zorlayıcı olabilir. Böyle durumlarda, kazanmak istediğiniz yeni müşteri sayısı, sosyal medya takipçi sayısı gibi makul kısa-vadeli hedefler koyarak başlayabilirsiniz.

Ana fikir, spesifik pazarlama hedeflerine ve bu hedeflere ulaşmayı planladığınız spesifik bir zaman çizelgesine sahip olmaktır.

  1. Pazarlama Stratejiniz Ana hatlarını belirleyin. 

Listelediğiniz her bir hedef için ona ulaşmanızı sağlayacak yöntemleri belirlemeniz gerekmektedir. Hedeflerinizi sıralayın ve uygun yaklaşımlar için araştırma yapın. Bu adım sizi hedeflerinize giden yolda motive edecek bir aksiyon planına sahip olmanızı sağlar. Ayrıca, belirlediğiniz hedeflerden hangilerinin gerçekçi/ulaşılabilir olduğunu ve hangilerinin olmadığını netleştirmenize yardımcı olur.

  1. Pazarlama stratejinizin finansal yönlerini detaylandırın.

Başarılı bir iş yürütebilmek için öncelikle rakamlara saygı duymanız gerekmektedir. İthalat-ihracat işinizin pazarlaması için ne kadar para harcamak istiyorsunuz? Bu miktarın ne kadarına sahipsiniz? Pazarlamaya ayırmak istediğiniz paranın geri kalanını nasıl finanse edeceksiniz? Hiçbir şeyi şansa bırakmayın ve asla planladığınız hedeflerinizi ileride yapacağınız karlarla finanse etmeyi düşünmeyin. İleride hayal kırıklığı yaşamak istemiyorsanız, planınızı elinizdeki mevcut kaynaklara göre kurgulayın.  

  1. Çalışmaya başlayın.

Başarılı bir pazarlama stratejisi için gerekli tüm adımları tamamladıysanız, şimdi harekete geçmelisiniz. Bir an evvel çalışmaya başlayın ve performansınızı değerlendirmek için periyodik aralıklarla dönüp planınıza bakmayı unutmayın.

 

Pazarlama Stratejilerinin Çeşitleri

İthalat-İhracat şirketlerinin başarıyla uyguladığı çeşitli pazarlama stratejileri mevcuttur. Bunlardan en çok kullanılan stratejileri aşağıda açıkladım:

  1. Fiyatlandırma Stratejileri

Fiyatlandırma, en önemli pazara giriş stratejisi örneklerinden biridir. Uluslararası pazarlara sonradan giriş yapmak isteyenler, bu stratejiyi çok eski zamanlardan beri bir avantaj olarak kullanırlar. Müşteriler büyük oranda fiyat odaklıdırlar ve birkaç kuruş tasarruf etme fırsatını kaçırmayacaklardır. Fiyatlandırma stratejileri ayrıca promosyonları, indirimleri, üyelikleri ve kampanyaları içerir.

  1. Online Stratejiler

Online ithalat-ihracat pazarlaması en başarılı seçeneklerden biridir. Kolaylıkla bir uluslararası marka yaratmanıza imkân sağlar. Web pazarlaması; internet sitesi oluşturulması, içerik pazarlaması, e-posta pazarlama kampanyaları, sosyal medya reklamları, arama motoru optimizasyonu ve buna benzer birçok yöntemi kapsar.

  1. Geleneksel Pazarlama Stratejileri

Geleneksel pazarlama, marka bilinirliği için basılı materyallerin, reklam panolarının ve kulaktan kulağa pazarlamanın kullanılmasıdır. İthalat-İhracat pazarlamasında çok yaygın olarak kullanılmasa da bazı avantajları vardır. Uluslararası fuarlarda mevcut ve gelecekteki müşterilerle kurulacak yüz yüze iletişim bunun bir örneğidir. Yalnızca dijital platformlarda faaliyet gösteren rakiplerinize karşı avantaj elde etmenizi sağlayabilir.   

  1. Niş Stratejiler

Hem pazara yeni girenler hem de pazarda mevcut olan şirketler için oldukça efektif diğer bir strateji ise niş stratejidir. Kendine has özellikleri olan küçük bir hedef kitleye yönelik pazarlama stratejisidir. Yaş, lokasyon, cinsiyet, davranış biçimi ve hatta psikografik bölümlendirmeye dayalı olarak yürütülebilir. Bu küçük kitlelerin kendine has özelliklerini inceleyerek ürününüzü/hizmetinizi onların karşı koyamayacağı şekilde biçimlendirebilirsiniz. Birçok durumda size rekabet avantajı sağlayacaktır.

 

İthalat-İhracat alanında pazarlama stratejisi oluşturma konusunda profesyonel danışmanlık hizmeti için iletişime geçebilirsiniz.

 

Samet Kaşık

tam bir dijital çağ adamı.. ortaçağ’da yaşamış olsaydı muhtemelen melankolik bir edebiyatçı olur, kendini dağlara vurur ya da nehirlere atardı. ama onun bahtına bu çağ düştü, o da dijital medya gurusu oldu, iyi oldu, çok da güzel oldu.

Bir Cevap Yazın

Site Footer